Lymfeklierkanker: het ontstaan en de behandelopties van klassiek Hodgkinlymfoom

Hodgkinlymfoom is een vorm van bloedkanker, ook wel hematologische kanker genoemd. Hodgkinlymfoom is een soort lymfklierkanker. Hodgkinlymfoom wordt ook wel de ‘ziekte van Hodgkin’ genoemd. Jaarlijks wordt er bij ongeveer 450 Nederlanders de diagnose Hodgkinlymfoom gesteld. Hodgkinlymfoom komt op iedere leeftijd voor, maar wordt het meest gezien in twee leeftijdsgroepen: tussen de 15 en 40 jaar en na de leeftijd van 55. Hodgkinlymfoom komt iets vaker voor bij mannen dan bij vrouwen.

Er zijn verschillende typen Hodgkinlymfoom. De 2 belangrijkste groepen zijn:

• Klassiek Hodgkinlymfoom; is de meest voorkomende vorm en is ongeveer 95% van alle gevallen
  • Nodulair lymfocytenrijk Hodgkinlymfoom [1]

Het onstaan van klassiek Hodgkinlymfoom (lymfeklierkanker) [2]

Bij klassiek Hodgkinlymfoom worden er kwaadaardige lymfocyten in het lymfestelsel gevormd. Lymfeklieren werken als een soort filters en opslagplaats voor lymfocyten (een verzamelnaam voor verschillende typen witte bloedcellen). Deze lymfocyten maken ziekteverwekkers zoals bacteriën en virussen onschadelijk. Veranderingen in ons DNA kunnen ertoe leiden dat een lymfocyt in een kankercel verandert. Wanneer het DNA beschadigd is, kunnen de kwaadaardige lymfocyten ongeremd gaan delen waardoor er een gezwel ontstaat. Deze gezwellen, oftewel lymfomen, vormen zich bij Hodgkinlymfoom in de meeste gevallen eerst in de lymfeklieren.

Ontwikkeling en verspreiding in het lichaam [2]

In de meeste gevallen wordt de ziekte het eerst opgemerkt in de lymfeklieren van de hals, schouder, oksel of lies. Bij verdere ontwikkeling van de ziekte kunnen ook verder gelegen lymfeklieren of andere organen (zoals de lever, milt of het beenmerg) van het lymfestelsel worden aangedaan. In zeldzame gevallen en bij vergevorderd Hodgkinlymfoom kunnen de kwaadaardige lymfocyten zich via het bloed naar organen buiten het lymfestelsel verspreiden.

Symptomen van klassiek Hodgkinlymfoom (lymfeklierkanker) [1]

• Pijnloze vergroting van één of meerdere lymfeklieren
  • Nachtzweten
  • Koorts
  • Jeukende huid
  • Onverklaarbaar gewichtsverlies

Behandeling van klassiek Hodgkinlymfoom (lymfeklierkanker)[1]

Klassiek Hodkinlymfoom is, over het algemeen, goed te behandelen. De meest voorkomende behandelingen zijn:

• Chemotherapie; chemotherapie is een behandeling die kankercellen kan doden of de groei van kankercellen kan remmen. Chemotherapie wordt via een infuus toegediend. Chemotherapie wordt vaak gecombineerd met radiotherapie.
  • Radiotherapie; radiotherapie is uitwendige bestraling. Dit kan gecombineerd worden met chemotherapie.
  • Autologe stamceltransplantatie; wanneer na een eerdere behandeling het klassiek Hodgkinlymfoom terugkeert, wordt er gesproken over een recidief en is een verandering van therapie noodzakelijk. Autologe stamceltransplantatie wordt gegeven nadat een patiënt hooggedoseerde chemotherapie heeft ondergaan. Bloedstamcellen die voor de chemotherapie uit het eigen bloed van de patiënt zijn geoogst, worden weer teruggeven.
  • Immuuntherapie; immuuntherapie is een behandelmethode waarmee het eigen immuunsysteem wordt gestimuleerd om kankercellen te herkennen en te vernietigen, met als mogelijk resultaat afname van de tumor. Immuuntherapie wordt via een infuus toegediend.

Bent u medisch professional en wenst u meer informatie over onze immuuntherapiebehandeling bij klassiek Hodgkinlymfoom, logt u dan hier in.

1. http://www.hematologienederland.nl/hodgkin-lymfoom
  2. http://www.kanker.nl/bibliotheek/hodgkinlymfoom